Experimenta 2024

Durant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, un any més, en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Aquest any s’ha celebrat la dissetena edició. Des del dia 21 al 23 de febrer, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris, tallers i aules en les assignatures de física i química, biologia i geologia, tecnologia, matemàtiques, expressió artística i moviments culturals artístics. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.

Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor i Porreres i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.

Les propostes dels diferents departaments han estat molt variades i ens han donat l’oportunitat de gaudir de la ciència de formes molt diferents.

Per altra part, en aquesta setzena edició s’ha pogut disposar, com cada any, del suport econòmic importantíssim de l’APIMA de l’IES Manacor.

Departament de física i química

Des del departament de física i química s’ha pogut observar el funcionament d’una font de Neron i dels vasos comunicants o l’efecte que produeix la rotació a una flama en forma de remolí. També s’han vist algunes reaccions exotèrmiques, entre elles fer foc sense una font d’ignició i com es pot apagar i encendre un pal només amb els gasos provocats per dues reaccions químiques.

Per altra part s’han insertat unes espectaculars bombolles de fum dins cossos geomètrics com són el tetraedre, el cub o la bipiràmide trigonal. I també s’ha explicat la simulació del sistema planetari i s’ha observat el  moviment de planetes al voltant del sol. A més, s’ha aconseguit fer foc de diferents colors i un gravat electrolític amb la transformació d’energia elèctrica en química.

Seguidament s’ha verificat el funcionament d’una reacció en equilibri químic en la qual es transforma el color groc en taronja i viceversa i també una reacció camaleó amb processos d’oxidació i reducció passant de color lila a verd i d’aquest a groc. A continuació s’ha comprovat l’efecte visual que produeix la llum estroboscòpica i l’ús d’un zoòtrop.

Per concloure el seguit d’experiments, s’ha procedit a la investigació i resolució d’un assassinat gràcies a l’ús de la fluorescència.

Des del departament de biologia i geologia enguany el fil conductor ha estat la VIDA

1. Incubam ous. Els alumnes han mostrat com funciona una incubadora de pollets i han explicat quin és el procés de formació des de l’embrió al pollet. Els ous els va donar Joan Miquel Truyols , un ex-alumne al qual esteim molt agraïts.
  2. Respira? Té Pols? És Viu!!!:  S’ha mostrat com s’inflen els pulmons amb la “bomba de resurrecció”  i amb un model fet amb botelles i globus. També han mostrat les parts d’un cor i les malalties cardiovasculars associades amb aquestes. Volem agrair al dr. Recio del 061 i als Ramaders Agrupats de Felanitx la seva col·laboració..
  3. Primers auxilis. S’han practicat amb ninots cedits pel 061 la RCP.
  4. Reproducció assistida i menstruació. Els alumnes han fet una maqueta d’un aparell femení simulant la fecundació, un model d’aparell masculí i un d’una roda cronològica menstrual explicant les seves fases.
  5. Microscopi. Observació de semen de porc cedit per Biel Roca i Joan Veny dels Ramaders Agrupats.
  6. Mètodes anticonceptius i malalties de transmissió sexual. Lloc interactiu per relacionar cada mètode amb el seu ús i cada malaltia amb la seva descripció.

Des del departament de matemàtiques s’han organitzat dues activitats. La primera consisteix en una competició de construcció d’una figura en tres dimensions i una segona és el muntatge d’un puzzle lògic a gran escala on els alumnes poden interactuar.

Els professors del departament d’orientació en l’assignatura d’àmbit pràctic i tecnològic i en la de ciències han preparat diversos projectes relacionats amb la construcció de maquetes i un experiment de difusió de líquids de diferent densitat.

Des del departament de plàstica s’ha fet un homenatge a Dorothea Bate. Entre els descobriments que va fer a la Mediterrània en destaca un de molt important per les Illes Balears: el Myotragus balearicus.

S’ha agafat de base un crani de Myotragus balearicus  tridimensional format a partir d’una plantilla de Sa Clova Creacions per fer-hi a sobre una intervenció artística.