Search
Close this search box.
Benestar  

Creiem en la prevenció com a eina indispensable per una bona convivència al centre.

La prevenció és la base sòlida que protegeix, ampara i fa costat a tots els nostres alumnes.

L’escola és el reflex de la societat i, a la vegada, un espai privilegiat on tots els ciutadans i ciutadanes adquireixen uns coneixements i uns hàbits de socialització i de relació amb els altres.

Un dels nostres objectius bàsics és el d’ensenyar i aprendre a viure i conviure.

A l’IES Manacor cream programes de prevenció i projectes de convivència i hi dedicam totes les hores que facin falta.

El temps invertit en ells és temps que guanyam en estabilitat, afectivitat, benestar i, -per què no?- felicitat.

El Programa AAA (Acollida i Acompanyament d’Alumnes) és un projecte per la bona convivència al centre. Permet fomentar la convivència escolar, prevenir l’assetjament escolar i a la vegada, millorar els resultats d’aprenentatge.

Per què vàrem implantar aquest programa a l’IES Manacor?
  • Per millorar el procés d’integració de l’alumnat nouvingut.
  • Per apreciar la importància dels valors bàsics per a la vida i la convivència.
  • Per aconseguir climes de confiança.
  • Per compensar el desequilibri de poder i forces, pròpies de l’assetjament, des d’una perspectiva preventiva
Com es desenvolupa?

Els alumnes de 2n d’ESO són alumnes-acompanyants dels alumnes de 1r d’ESO, els quals acaben d’arribar al centre. L’assignació de les parelles d’alumnes la realitza la coordinadora del programa AAA amb la cooperació de la comissió permanent de convivència. Les parelles AAA participen en dinàmiques mensuals.

Què fan els alumnes acompanyants?
  • Ofereixen ajuda, suport, companyia i amistat al seu A.
  • Donen exemple amb el seu comportament.
  • Escolten atentament al seu acompanyant.
  • Faciliten informació del funcionament del centre.
Quines dinàmiques desenvolupam?

Les activitats es realitzen de manera periòdica. Es creen dinàmiques segons els objectius que es pretenen aconseguir.

El primer dia de classe es fa la presentació de les parelles i l’alumne-tutor acompanya i mostra el centre a l’alumne nouvingut.

Inicialment es pretén impulsar la relació interpersonal mitjançant una entrevista on es concreten les informacions essencials que es desitgen transmetre en el curs de la conversa.

Per tal de fomentar l’aliança, es proposen dinàmiques que plantegen reptes en parelles, es duen a terme activitats en equip, on les parelles AAA han de col.laborar en la elaboració d’un projecte comú.

En tot cas, les dinàmiques proposades tenen com a objectiu principal que els alumnes visquin experiències de diversió i distensió amb els companys.

Video AAA. Curs 2020

Què opinen algunes parelles AAA?

“ …ens hem preocupat per conèixer-nos i participar en totes les activitats. Creim que és una oportunitat per aprendre de persones que moltes vegades ni sabies que venien a l’institut…”

Cristina i Julio

“…no ens coneixíem però ens varem donar el telèfon i hem estat en contacte! Ja ens tenim confiança per xerrar juntes! Coneixem una companya més del centre! És un bon projecte per fer amics/gues d’una manera molt divertida..”

Maria Antònia i Antònia

“…hem col.laborat molt en les activitats AAA i això ens ha dut a una bona amistat.

Ens agradaria que a tercer d’ESO també poguem seguir amb aquest programa…”

Anastasya i Marlene

“… és important que els A siguin simpàtics i tenguin molta paciència, així com ho ha fet la nostra…”

Núria, Kiara i Àngela

“…hem participat a totes les activitats, ens xerram pel whatsapp i estam molt contentes d’haver-mos conegut…”

Aina i Marta

A l’IES Manacor tenim en marxa el programa de sociomentors com a implementació del projecte de «Persones cibermentores» que és un projecte d’educació i tutoria entre iguals implantat als centres d’educació secundària de les Illes Balears, liderat pel departament d’Infojove, d’IBJOVE, de la Direcció General d’Infància, Joventut i Família de la Conselleria d’Afers Socials i Esports del Govern de les Illes Balears, amb la col•laboració de «Convivèxit» de la Conselleria d’Educació.

L’objectiu general d’aquest projecte és conscienciar el jovent d’ESO sobre les possibles conseqüències de les seves accions a Internet, per tal de minimitzar els efectes no desitjats i millorar els efectes positius de la presència a la xarxa. El projecte també té com a finalitat crear una xarxa de joves amb coneixements sobre ciutadania digital, que puguin ser un referent dels seus companys sobre aquest tema, prevenint i detectant casos d’assetjament i assetjament cibernètic, que ofereixin una possibilitat d’acció i de participació als estudiants que conformen el servei de mediació dels centres i promoguin el servei d’aprenentatge solidari als centres educatius.

Els participants són seleccionats pels centres entre alumnat de 2n, 3r i 4t d’ESO, tenint en compte les habilitats de lideratge i comportaments ètics, es tracta d’un treball voluntari.

Les activitats principals de les persones cibermentores són: participar en un taller per aprendre i debatre sobre comportaments, civisme i etiqueta a Internet; impartir tallers formatius als joves estudiants, principalment de 1r d’ESO; durant tot el curs escolar difondre informació, consells i vídeos; organitzar activitats participatives i dinamitzadores (Dia d’Internet Segura) sobre habilitats i responsabilitats, per assolir la ciutadania digital; donar suport i mediar en els conflictes que puguin sorgir dins l’espai digital, i, finalment, també assistir a una trobada amb tots els participants.

“Creixem donant una mà als altres”

Si et falta una mica d’ajuda, o penses que tu tot sol no tens la capacitat o la voluntat necessària per poder afrontar qualque problema que tenguis, amb tu mateix o amb els teus companys dins l’entorn del centre, no dubtis en acudir a nosaltres i t’ajudarem.

Què feim els SOCIOMENTORS de l’IES?
  • Escoltam els problemes dels companys a les xarxes.
  • Pensam i reflexionam sobre l’ús d’internet.
  • Comunicam als responsables si detectam casos d’inseguretat a la xarxa.
  • Donam suport a les víctimes de ciberbullying.
  • Feim xarxa amb tots els cibermentors de l’illa.
  • Lideram projectes i accions per a la ciutadania digital.
  • Preparam i duim a terme tallers per a la millora de la convivència al centre.

Hem preparat i duit a terme alguns tallers als alumnes de 1r d’ESO:

 

 INTERNET SEGURA. Objectius d’aprenentatge
  • Entendre el concepte de “Ciutadania digital” i de Ciutat Invisible.
  • Entendre i conèixer els principals perills d’internet.
  • Ser conscients de les conseqüències de compartir dades personals fotografies a Internet
  • Ser conscients de la importància de conèixer els mecanismes de seguretat a Internet.
  • Ser capaços d’aconsellar en la seguretat a Internet.
 CIBERBULLYING. Objectius d’aprenentatge
  • Entendre el concepte de Ciberbullying.
  • Reconèixer situacions en què es produeixi.
  • Tenir estratègies per denunciar-ho i defensar algú que ho pateix.
  • Desenvolupar estratègies d’autodefensa.
 FAKE NEWS. Objectius d’aprenentatge
  • Ser conscients que molta informació d’Internet és falsa.
  • Ser conscients de les diferents maneres de detectar les notícies falses.
  • Ser conscients de les conseqüències de les notícies falses per a la societat i per a l’individu.
  • Ser capaços de detectar notícies sospitoses.
  • Ser capaços de no enviar notícies sense validar-les abans.
 EMOCIONS. Objectius d’aprenentatge
  • Comprendre el concepte d’emocions.
  • Comprendre el concepte de les intel·ligències múltiples
  • Comprendre el concepte i la importància de la intel·ligència emocional
  • Conèixer i identificar les emocions bàsiques, pròpies i alienes.
  • Ser capaços d’entendre l’empatia.
  • Ser capaços  d’entendre la necessitat d’explicar les emocions.
  • Ser capaços de gestionar algunes emocions.
Per tant, ja ho sabeu, podem ajudar-vos sempre que ho necessiteu:
  • Si et dus malament amb algú i sempre us discutiu…
  • Si algú et fa ràbia i no saps per què i vols canviar aquesta situació…
  • Si una discussió per un tema poc important, està agafant un excessiu protagonisme i passes pena que acabi malament…
  • Si s’ha filtrat informació teva a les xarxes i no saps com arreglar-ho…
  • Si et sents tot sol a classe i et costa relacionar-te amb els teus companys…
  • Si consideres que algú vol causar problemes en el teu grup d’amics del centre…

No ho dubteu i veniu a veure’ns o enviau un correu a sociomentors@iesmanacor.cat.

Estarem encantats d’ajudar!!

Res ens atura. Caminam plegats -homes, dones, persones- per fer d’aquest món un lloc millor on viure amb germanor, amb comprensió, amb estima, amb un amor incondicional cap a la vida que ens fa millors persones.

El microteatre per la dona de l’IES Manacor és un projecte per a la igualtat en què col·laboren moltes personetes, les quals, durant el procés, d’una manera o d’una altra, agafen consciència i es debaten sobre allò que és moral, humà i legítim.

Persones actrius, persones guionistes, persones directores, persones acompanyants, persones creatives, persones dissenyadores, persones que miren, que escolten, que observen. A totes i cadascuna d’elles, gràcies. Gràcies per fer d’aquesta experiència una realitat, any rere any.

Són els alumnes de primer d’ESO, els principals protagonistes de tot el procès. Ells, amb l’ajuda d’alumnes de batxillerat i de Toni Lluís Reyes, qui supervisen i dirigeixen les obres, s’encarreguen de cercar una idea, escriure el guió i interpretar les peces.

Tot això, des d’una col·laboració i una implicació que deriva en resultats fascinants.

La gran varietat de temes tractats, alhora que les ganes que hi posen tots els integrants del projecte, fan d’aquesta, una experiència inoblidable.

“ De sobte, la dramaturgia es converteix en l’eina perfecta per defensar una causa tan important com és el feminisme. D’entre la gran varietat d’activitats realitzades al centre en motiu del 8M, dia internacional de la dona, s’organitzen una sèrie de peces de microteatre que tenen per finalitat la cerca de la igualtat entre gèneres.”

Ferran Artero (alumne BI)

Microteatre. curs 20/21

Llegir Llibret Microteatre. Cur 2021/22

Microteatre. curs 19/20

Llegir Llibret Microteatre. Cur 2020/21

Localitzada. Curs 2019/2020

Transit. Curs 2019/2020

Microteatre. curs 18/19

Llegir Llibret Microteatre. Cur 2018/19
contacontes-1

L’aprenentatge que pot canviar la trajectòria de vida d’una persona es produeix quan combinem els interessos personals, les oportunitats educatives dins la pròpia comunitat i els espais de suport entre iguals i amb adults.

Els nostres alumnes de 2n d’ESO conten contes a nines i nins de centres d’infantil de Manacor. 

Galeria Fotogràfica

Videos

Hansel, Gretel i la fada Xocolatera

La Blancaneu i els Set Nanets Polits

La Cabreta i els set Llops

La Caputxeta Forçuda

Diàleg

Ens organitzam per atendre els alumnes de manera ràpida i eficaç.

Evitam que els conflictes vagin a més.

Contacte amb els alumnes

Contacte amb les famílies

A través de la feina constant de l’equip de convivència estable i permanent

(cap d’estudis, coordinadora de convivència, orientadora, educadora social, tutors)

Feim feina de manera vertical (els alumnes més grans ajuden als més petits)

Associacions i Entitats Col·laboradores