Experimenta 2022

MÉS DE TRES-CENTS JOVES CIENTÍFICS A L’EXPERIMENTA 2022 DE L’IES MANACOR

DURANT TRES DIES ELS ALUMNES ES CONVERTEIXEN EN PROFESSORS PER A MÉS DE DOS MIL VISITANTSDurant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, després d’un any de aturada obligada per la pandèmia provocada per la covid-19, en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Aquest any s’ha celebrat la quinzena edició. Des del dia 30 de març fins el 1 d’abril, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris, tallers i aules en les assignatures de física i química, biologia i geologia, tecnologia, matemàtiques, filosofia i els alumnes de l’aula UECCO. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.

Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Son Macià, Vilafranca i Sa Coma i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.

Les propostes han estat molt variades:
pendols

Des del departament de Física i Química s’han pogut observar el funcionament de diverses corbes cicloides (la corba braquistòcrona i la tautòcrona); s’ha experimentat amb gasos i amb un indicador de pH casolà, s’ha vist un rellotge de iode simulant un rellotge d’arena. Per altra part, s’han fet un seguit de reaccions de combustió que provoquen espurnes; també una pràctica en la qual s’han observat una sèrie de fenòmens òptics. També s’ha vist un ball de pèndols construïts amb botelles de plàstic plenes d’arena i per acabar, s’ha construït un tub de Rubens amb el qual s’ha aconseguit un ball de flamarades.

biologia 2

Des del departament de Biologia i Geologia enguany el fil conductor ha la nutrició i la salut. Concretament s’ha pogut visitar una exposició cedida per l’ONG Sobirania alimentària, s’ha pogut comprovar el llindar del gust dolç i el ferro que contenen els cereals amb l’ús d’imants. També s’ha vist les diferències de concentració de vitamina C que tenen diferents aliments i la deshonestitat d’alguns fabricants a partir de la determinació de midó. Per concloure s’ha aïllat l’ADN del plàtan i s’ha verificat l’estat de salut dels visitants a partir de diferents proves: tensió arterial, pes, quantitat de greix així com l’IMC.

tecnologia

Els professors del departament d’Orientació han preparat diversos projectes relacionats la construcció de diferents maquetes: mecanismes de transmissió circular, ascensor amb un avisador de leds a l’arribada, un elevador de pistons i una oruga mecànica.

L’alumnat de Filosofia ha treballat sobre la qüestió: què és real? Una part de l’alumnat ha recollit informació sobre diversos temes amb els quals es demostra la dificultat de distingir actualment què és real i què ficció (llegendes urbanes, personatges morts que la gent creu que continúen vius, conspiracions, criptozoologia). L’altra part ha treballat el tema de les il·lusions òptiques i les figures impossibles, demostrant la dificultat de saber en algunes ocasions què estam percebent exactament.

matemàtiques

El departament de Matemàtiques ha preparat un experiment de trencaclosques. Però no en els tradicionals de reconstruir figures a partir de peces separades. Els visitants han vist, pensat i manipulat trencaclosques poc comuns: ordenar edificis dins una barriada, col.locar bombons dins la seva capsa, veure la cara amagada d’una figura, o resoldre un puzzle humà.

aula uecco

L’alumnat de l’aula UEECO presenta “el diable de Descartes” per explicar el principi de Pascal que estableix que la pressió que es fa a un líquid incompressible, que es troba en un recipient en equilibri, es transmet en totes les direccions i a tots els punts del líquid.

Per altra part, en aquesta dotzena edició s’ha pogut disposar com cada any del suport econòmic que ha proporcionat l’APIMA del Centre.