Tres alumnes guanyadors del concurs X(P)RIMENTA

Tres alumnes de 1r de Batxillerat Internacional de l'IES Manacor guanyadors del concurs X(P)RIMENTA

El XIV Concurs Escolar de Vídeos Científics en Català, anomenat X(p)rimenta 2024, és un projecte de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) coorganitzat amb l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC). Aquesta convocatòria s’adreça a alumnes i docents que vulguin fer un experiment científic i filmar-lo en vídeo, amb dos objectius: divulgar un principi científic o tecnològic vinculat al currículum dels ensenyaments de primària, secundària, batxillerat o cicles formatius, i aprendre a usar les bases del llenguatge audiovisual.

X(p)rimenta 2024 ha batut tots els rècords, ja que enguany s’hi han presentat 214 vídeos. En total, hi han participat 751 alumnes i 83 docents de 64 centres educatius. Dels 214 vídeos, 53 corresponen a la categoria de primària; 102, a la de secundària; i 59, a la de batxillerat i cicles formatius. D’aquests treballs, el jurat ha seleccionat 33 vídeos finalistes i s’ha concedit un únic premi per categoria.

Els alumnes de l’IES Manacor Eduard Ballester González, Àngels Reig Martín i Gabriel Ruiz Díaz Benítez han estat els guanyadors en la categoria de batxillerat i cicles formatius amb l’experiment que porta per títol “Carreres de llaunes”.

L’experiment consisteix a demostrar la relació entre el moment d’inèrcia dels cossos i el seu moviment. Es preparen dues llaunes de forma cilíndrica que tenen la mateixa mida i massa, afegint a l’interior unes monedes (la mateixa quantitat i massa) però a diferents posicions. A la primera de les llaunes aquestes se situen a la part central i a la segona a la perifèria. Això fa que el moment d’inèrcia del sistema sigui diferent, major a la segona llauna, i per tant l’acceleració angular és menor. Com a conseqüència, la primera llauna accelera més que la segona. Al final podeu veure el vídeo guanyador.

Enhorabona als alumnes pel seu excel·lent treball!