Experimenta 2018

MÉS DE TRESCENTS JOVES CIENTÍFICS A L’EXPERIMENTA 2018 DE L’IES MANACOR

DURANT TRES DIES ELS ALUMNES ES CONVERTEIXEN EN PROFESSORS PER A MÉS DE DOS MIL VISITANTS

Experimenta 2018-17

Durant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, per dotzè any consecutiu en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Des del dia 21 fins el 23 de febrer, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris en les assignatures de Física i Química, Biologia i Geologia, Tecnologia i Matemàtiques. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.

Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Son Macià, Vilafranca, Palma i Pollença, juntament amb alumnes d’intercanvi provinents d’Alemanya i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.

Les propostes han estat molt variades:

Des del departament de física i química s’han pogut observar: pintures termosensibles, dibuixos que cobren vida, slime fluorescent, conversió de monedes de coure en plata i aquestes en or, foc i fum (glicerina amb permanganat de potassi i acetat de calci amb etanol), ones generador de Van de Graaff, fluorescència i fosforescència i vehicles d’aire comprimit.

Experimenta 2018-15
Des del departament de biologia i geologia s’han preparat els següents experiments: bio-cream, cacahuet-burning, posa’t a prova i insect-war.

• BIO-CREAM
    • Els alumnes de tercer d’ESO de l’assignatura Experimentam Bio Geo II feim dues cremes facials «Aroma all’ Arancia» i « Aroma di Mandorla».
    • Les cremes són emulsions que tenen una fase aquosa i una fase oleosa que necessiten un emulgent i un procediment que consisteix en escalfar les dues fases per després mesclar-les en continua agitació per a fer-les. D’aquesta forma aconseguim una crema amb una bona textura, aroma i consistència.
    • A aquesta crema amb formula magistral se li poden afegir diferents medicaments amb diferents quantitats, bé sigui un antibiòtic, un analgèsic( per llevar el dolor) , un antihistamínic( problemes d’al·lèrgies i picades d’insectes), un antiinflamatori , un medicament contra l’acnè…….. segons les prescripcions del metge ( generalment Dermatòlegs),
    • Seguint dues Formules Magistrals aportades per l’apotecari Biel Adrover farem dues cremes facials aptes per cutis de majors de 21 anys, que és l’edat a partir de la qual és necessari hidratar la pell.
  •  CACAHUET-BURNING
    • Alumnes de Primer de Batxillerat en aquesta pràctica calcularan les kcal/g que tenen els diferents fruits secs. Esbrinaran quins dels fruits secs tenen més energia ( ametlles, anous, cacahuets) i ens mostraran el procés senzill i intuïtiu per fer els càlculs de les quilocalories dels aliments.
  • POSA’T A PROVA
    • Els alumnes i visitants comprovaran el seu estat físic amb el Test de Ruffier i esbrinant els canvis de les pulsacions per minut i la tensió arterial després d’haver fet un esforç físic. Seran els alumnes de Quart d’ESO de l’assignatura Cultura Científica que desenvoluparan aquesta pràctica de salut.
  • INSECT WAR
    • Alumnes de Primer d’ESO ens mostraran uns quants insectes que s’usen a l’agricultura per controlar les plagues en l’anomenada lluita biològica. Els visitants podran veure els insectes que provoquen la plaga i els depredadors i paràsits que poden controlar-la. Explicaran els beneficis que té aquest control biològic en front de l’ús de insecticides i plaguicides químics. La empresa que ens ha servit els insectes es diu Greensalut.
  • També mostraran una col·lecció de micro- papallones den Xisco Truyols.

Els professors de l’àmbit científic del departament d’orientació han preparat diversos projectes tecnològics: carreres de tricicles electromecànics, pont llevadís automàtic, maqueta d’un escenari, programador de dos circuits amb els seus respectius motors i magnetisme (levitron, baldufa o levitació d’un imant dins un tub de coure).

El departament de matemàtiques ha treballat la cinta o banda de Möbius.

Per altra part, en aquesta dotzena edició s’ha pogut disposar com cada any del suport econòmic que ha donat l’APIMA del Centre.