Xerrada dels alumnes de BI amb M.Magdalena Gelabert

Maria Magdalena Gelabert parla als alumnes de l’IES MANACOR

Maria Magdalena Gelabert ha acceptat de bon grat la nostra invitació per parlar amb els alumnes de primer de Batxillerat que llegeixen els seu llibre. Ha estat una trobada intensa, profitosa; han quedat captivats per la seva personalitat polifacètica, per les seves dots com a comunicadora, per la proximitat i els seus sabers…

Després de la xerrada, cada alumne havia d’escriure una ressenya que recollís les seves impressions per publicar en aquesta web. La veritat és que se’ns fa difícil triar. És per això que hem decidit aportar diferents fragments que han redactat alguns alumnes, en una mena de collage. És la nostra manera d’agrair a Magdalena la seva disponibilitat i el seu saber fer.

M_Gelabert BI

Marta Coll introdueix així el seu article (i l’acte):

Dilluns dia 28 d’octubre l’escriptora i investigadora manacorina Maria Magdalena Gelabert va visitar els alumnes de Primer de Batxillerat internacional de l’IES Manacor, que han llegit part del seu llibre Breu Història de la llengua catalana. Tot plegat va ser una experiència molt enriquidora ja que la protagonista del dia va barrejar els temes que tracta al seu llibre amb altres llibres seus i amb vivències que ens ensenyen diferents valors.

Del seu primer llibre Breu història de la llengua catalana Marta Coll també diu:

La publicació del seu primer llibre, Breu Història de la llengua catalana, és el resultat d’una escriptura meticulosa i molt treballada; va demanar algunes revisions a amics seus entesos en la matèria abans de decidir-se per publicar-lo. Amb aquesta petita anècdota, remarca que per a aconseguir un objectiu, s’ha de ser constant i t’has de saber concentrar en el que fas.

M_Gelabert BI2Joan Carles Veny afegeix en aquest mateix sentit:

Va contar que, encara que estava preocupada per si hi havia errades, s’hi va llançar de cap i va dur la sort que una editorial s’interessàs per publicar aquesta obra, que anava destinada als seus alumnes, perquè trobava que necessitaven un llibre de referència en aquesta matèria.

Curiosament, vàrem veure que era autora d’un bon grapat d’assajos; ens va regalar diversos exemplars per a la biblioteca. En aquest mateix gènere destaca com a autora de moltes obres sobre la seva gran passió: Mossèn Antoni Maria Alcover; Caterina Oviedo en dona clarícia:

És també una persona apassionada per la figura de Mossèn Alcover, i bé ho demostrà durant els anys que en dirigí la fundació que porta el seu nom. Gran estudiosa i coneixedora, sobretot, del paper de la dona a les rondalles. I continua Neus Lliteras: per aquest motiu, realitzà una tesi doctoral que resultà premiada i també publicada sobre aquest tema [el paper de les dones en les rondalles].

Roser Oliver no va poder venir -un gripet- però ha llegit moltes entrevistes i ens fa arribar aquest comentari sobre la manera com Gelabert treballa el tema de dona i rondalla:

El seu enfocament sobre la figura de la dona la fa una assagista bastant reivindicativa, però no necessàriament en el feminisme modern, sinó una passa més enllà: en les figures femenines fortes, independents i poderoses que sempre han existit en la nostra cultura, que és ara quan sembla que estan essent oblidades.

Valeria va afegir aquests detalls:

Em va agradar especialment la menció que va fer dels prejudicis i com ho va relacionar amb l’obra Una imatge no val més que mil paraules de Tuson. Tot i que no en som conscients, els prejudicis tenen una gran influència sobre les llengües, la manera d’escriure i la manera d’interpretar el que llegim. Va comentar que no existeix cap llengua més important que altra, així com no hi ha una més difícil d’aprendre que l’altra.

Però Magdalena també escriu poesia. Marina Sánchez va prendre bona nota de com ho fa:

‘Gelabert afirma que és important deixar-se fluir a l’hora d’escriure i a part d’això, distribuir-se bé el temps’

Els comentaris generals també són interessants:

Magdalena demostra un alt nivell de formació en molts vessants i temàtiques i ens anima a actuar, a començar a fer coses que ens facin ganes. Ens diu que no ens han de valer excuses i que la peresa no s’ha d’apoderar de nosaltres, sinó que ens hem d’entregar de manera apassionada als nostres objectius  i ben segur que així els aconseguirem. (Caterina Oviedo)

Aquesta mateixa idea també l’expressa Elisabet Femenies:

Quan et faci ganes una cosa, sigui el que sigui, no busquis excuses i fes-ho’: aquesta expressió en boca de Maria Magdalena Gelabert va sonar com un crit d’ànim i d’entusiasme.

Joan Amorós sintetitza bé la trobada:

Les impressions sobre aquesta escriptora varen ser espectaculars:

En primer lloc, demostra un nivell molt alt de formació a molts de nivells i sobre molts de temes. En segon lloc, és una persona apassionada: sobretot amb el tema d’Alcover. També ens donà ànims per  actuar, per començar a fer coses que ens fan ganes, sense excuses, per llançar-nos i per arribar on vulguem.

Magdalena Gelabert és un exemple de com una persona del nostre entorn immediat, amb senzillesa, des del seu saber fer, des de la seva dedicació, és capaç de fer coses ‘grans’ i de dedicar-hi molt de temps i esforç amb un gran apassionament.

En conclusió, va ser una xerrada que quedarà en els nostres records i hem après que si tens ganes de fer alguna cosa, i la lluites per aconseguir-la, l’acabes aconseguint.

Crec que després d’aquests comentaris dels alumnes no calen més evidències de l’aprenentatge que suposà aquesta activitat.