Un prototip a l’IES Manacor

UN PROTOTIP A L’IES MANACOR

Cal remuntar els orígens d’aquesta història al 1978, quan un grup d’estudiants de Formació Professional, amb molts coneixements teòrics i una gran manca de material per fer les pràctiques adequades al seu nivell, decidiren, engrescats pel seu mestre de taller, dur a terme la il·lusió de tot aprenent de mecànica: fer un cotxe.

prototip cotxe

A partir d’aquell moment el grup es dedicà a fer un projecte d’estil amb la seva pertinent motorització. Partint d’uns dibuixos a mà alçada, es decantaren per un vehicle de caire esportiu i començaren a definir forma, mesures, materials i colors.

Totes les peces mecanitzades (suspensió, direcció, frens, etc) es realitzaren com a pràctiques de mecanitzat. La preparació del motor, recuperat i refet a partir de diferents motors de desballestament. El xassís fou fabricat amb tub d’acer estirat de diàmetres 10, 30, 40 mm i per vestir-lo s’empraren planxes d’alumini de 1,5mm de gruix amb acabats de fibra de vidre i resina epoxi.

El disseny ja fou laboriós, però encara ho fou més la fabricació. S’hi destinaren molts dies. I l’acoblament del conjunt es va fer sempre en hores no lectives (generalment els vespres), comptant amb un permís de la direcció del centre i amb la col·laboració del porter, en Pedro Galmés.

Les proves d’estabilitat, frens i motor es feien al pati, la qual cosa suposava una delícia per a la resta d’alumnes i un disgust per als professors, que no podien fer classe amb aquell renou.

prototip cotxe

L’estrena del prototip fou el dia de la Desfilada de Carrosses i Comparses de les Fires i Festes de Primavera de 1979. Fou un model molt comentat i molt aplaudit, molt ben valorat pel Coordinador de FP, el sr, Taix, i una sorpresa total per al director del centre, el sr. Juan Morey, que el va rebre com a regal a final de curs.

Passaren els anys i, curiosament, el grup no es va dissoldre, sinó que fins a dia d’avui s’han mantingut en contacte. Tant és així que un dia, arran de fer recordances en un sopar, va sorgir la idea de reviure aquelles aventures estudiantils i recuperar, per allò de passar el temps, la quimera de construir una rèplica d’aquell antic vehicle, ja jubilat fa temps.

Emprant la mateixa tècnica i màterials i durant gairebé dos anys, els dissabtes matí de 10 a 13 h, tots ells han aconseguit amb els seus esforços, il·lusions, doblers i hores, acabar la construcció d’una rèplica de l’enyorat PROTO II i l’han regalat a l’IES MANACOR, volent recordar tot el que representà per a ells l’estada a l’antic IES Na Camel·la com a alumnes i mestre respectivament.