Experimenta 2020

MÉS DE TRES-CENTS JOVES CIENTÍFICS A L’EXPERIMENTA 2020 DE L’IES MANACOR

DURANT TRES DIES ELS ALUMNES ES CONVERTEIXEN EN PROFESSORS PER A MÉS DE DOS MIL VISITANTS

experimenta 2020-4Durant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, per tretzè any consecutiu en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Des del dia 25 fins el 27 de febrer, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris i tallers en les assignatures de Física i Química, Biologia i Geologia, Tecnologia i Matemàtiques. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.

Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Son Macià, Vilafranca, Montuiri i Sant Llorenç, i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.

Les propostes han estat molt variades:

Des del departament de Física i Química s’ha pogut observar com l’aigua es converteix en vi, posteriorment en aigua amb gas, desprès en llet i per concloure en suc de taronja; experiments d’òptica com la moneda que desapareix i aplicacions de la bobina Tesla; el comportament de l’arena com un fluid; propietats de l’acetona; reaccions d’oxidació-reducció; fluids camaleònics com són la reacció de Briggs-Rauscher i el rellotge de d’iode; els efectes dominó i papallona i experiments de ressonància

experimenta 2020-7

EXPERIMENTA 2020-5A

experimenta 2020-3

Des del departament de Biologia i Geologia enguany el fil conductor ha estat el sòl. Concretament s’ha observat la fauna d’invertebrats “invisibles” que es troba a la terra de mata (àcars i cucs de terra), els rèptils que habiten llocs exòtics, els canvis del sòl al llarg de la història de la nostra civilització, l’ús de l’argila per tal de fabricar pasta de dents ecològica i, per últim, també s’ha après a esbrinar quina capacitat respiratòria tenim.

Els professors del departament d’Orientació han preparat diversos projectes relacionats amb màquines compostes: cinta industrial d’aturada automàtica, màquina seqüencial, elevador de pistons, màquina cíclica amb quatre moviments. També des del mateix departament s’ha treballat el principi d’acció-reacció, proposant una carrera de globus.

experimenta 2020-6

experimenta 2020-2

El departament de Matemàtiques ha treballat l’elaboració d’estratègies per sortir d’un laberint en paper, tridimensionals, per ordinador i a escala humana

Per altra part, en aquesta edició s’ha pogut disposar com cada any del suport econòmic que ha donat l’APIMA del Centre.