Experimenta 2019

MÉS DE TRES-CENTS JOVES CIENTÍFICS A L’EXPERIMENTA 2019 DE L’IES MANACOR

DURANT TRES DIES ELS ALUMNES ES CONVERTEIXEN EN PROFESSORS PER A MÉS DE DOS MIL VISITANTS

Durant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, per tretzè any consecutiu en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial. Des del dia 20 fins el 22 de febrer, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris en les assignatures de Física i Química, Biologia i Geologia, Tecnologia i Matemàtiques. Sota la supervisió del professorat s’han realitzat un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.

experimenta 2019-3Aquesta fira de la ciència que l’IES Manacor duu endavant any darrera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació, ja que aquest any ens han visitat més de dos mil persones. Pràcticament tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Son Macià, Son Servera, Vilafranca, Palma i Pollença, juntament amb alumnes d’intercanvi provinents d’Alemanya i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de gaudir de la ciència d’una manera diferent i divertida.

Les propostes han estat molt variades:

Des del departament de física i química s’han pogut observar: canvis de color per reaccions redox i formació de complexos (reacció camaleó), com s’aconsegueix fer ballar la farina de blat de moro canviant les freqüències, els colors de la llum, reaccions de diferents metalls (sodi, magnesi, llana d’acer o gal·li), una gàbia de Faraday, com treballen les politges i els polipats, que les bombolles de sabó no són sempre rodones, el canvi de color quan deshidratam les sals i equilibris estàtics (ciència o habilitat?).

experimenta 2019-5
experimenta 2019-4

Des del departament de biologia i geologia s’ha preparat un CSI. Consisteix en una investigació científica per esbrinar els assassins de quatre casos que han passat (de forma figurada) a l’IES. Amb una sèrie de proves es pot determinar: el grup sanguini, les empremtes digitals, el tipus de fibra d’un fil, l’estructura del cabell, mida d’una sabata amb una petjada i fer un retrat robot usant un programa informàtic.

Els professors de l’àmbit científic del departament d’orientació han preparat diversos projectes tecnològics: maquetes amb diverses politges i palanques.

El departament de matemàtiques ha treballat els diagrames de Voronoi que tenen moltíssimes utilitats com són el posicionament de torretes de telefonia mòbil o la distribució de serveis públics. A la fira s’han fet aplicacions històriques com l’atac a Pearl Harbour o l’epidèmia de còlera de Londres del 1854.

Per altra part, en aquesta dotzena edició s’ha pogut disposar com cada any del suport econòmic que ha donat l’APIMA del Centre.