Experimenta 2017

TRES DIES DISFRUTANT DE LA CIÈNCIA A L’IES MANACOR AMB L’EXPERIMENTA 2017

Durant tres dies l’IES Manacor s’ha convertit, per onzè any consecutiu en un centre d’experimentació, on és viu la ciència d’una manera molt especial.

Des del dia 21 fins el 23 de febrer, els alumnes d’ESO i de batxillerat s’han transformat en professors, explicant i realitzant una sèrie d’experiments científics que prèviament han treballat als laboratoris a les assignatures de Física, Química, Biologia, Geologia i Matemàtiques. Sota la supervisió del professorat s’han duit a terme un conjunt de pràctiques de laboratori interessants, curioses i sorprenents, que ens ajuden a comprendre millor la realitat que ens envolta.

Aquesta fira de la ciència que l‘IES Manacor duu endavant any rera any és pionera a la nostra comarca, la més visitada i la que té major participació. Tots els alumnes del centre, l’alumnat de diferents escoles de primària i de secundària de Manacor, Son Macià, Felanitx, Vilafranca, Sant Joan, Artà i Son Ferriol i els familiars i amics dels alumnes i el públic en general, han tingut l’oportunitat de disfrutar de la ciència d’una manera diferent i divertida.

Les propostes han estat molt variades:

Tub de Rubens

Ressonància

Des dels departaments de física i química s’han pogut observar:
  • Experiments de magnetisme (pèndol caòtic magnètic i ferrofluids)
  • Efecte giroscòpic (roda giroscòpica, baldufes boges i disc d’Euler)
  • Sincronització (pèndols caòtics dobles i sincronització de metrònoms)
  • Ressonància (bol xinès, ressonància a pèndols i a diapassons)
  • Tub de Rubens
  • Hologrames
  • Arc de Sant Martí de dia i de nit
  • Combustió (una combustió molt dolça i sucre que crema)
  • Fluids tixotròpics (farina de blat de moro).

Medussàlia

Fàbrica de colors

Des del departament de biologia i geologia s’han preparat els següents experiments:
  • Fàbrica de colors (obtenció de pintures mesclant pigments extrets de la natura i tinció de polseres amb tints naturals)
  • Ou de goma (acció del vinagre sobre la closca d’ou)
  • Medussalia (aquari de grumers)
  • Mesofauna edàfica (ús de lupes per caçar invertebrats)
  • Arenes movents (simulació)
  • Sistema circulatori (muntatge real)
  • I un punt d’informació sexual.

Encriptació

El departament de matemàtiques ha treballat:
  • Els enigmes i Alan Turing (encriptació i test de Turing que posa a prova la intel·ligència artificial dels ordinadors).

Per altra part, en aquesta onzena edició s’ha pogut disposar del suport econòmic que ha donat l’APIMA del Centre. A més, també l’IFISC i l’empresa Medussalia han cedit durant uns dies a l’IES Manacor una sèrie d’instruments i de grumers, respectivament, per tal de mostrar a l’Experimenta.

Veure més fotografies