Conferència: La Revolució Russa

El passat dimarts 10 d’abril el professor de Filosofia Pep Traverso Ponce va fer una interesant conferència damunt la Revolució Rusa als alumnes de 4t d’ESO i 1r de Batxillerat del nostre centre.

<span>Professor de Filosofia</span>
"

Escriu a la revista “L’Altre Mirada” de la fundació Pere Mascaró.

Col·labora amb la fundació D-M en la celebració del bicentanari del naixement de Marx.

"
Pep Traverso Ponce Professor de Filosofia

Aquí teniu la ressenya de la xerrada escrita pel propi conferenciant. Agraim la seva presència i esperam contar amb ell en pròximes ocasions.

En primer lloc expressar el meu agraïment a l’IES Manacor per permetre-m posar en comú amb els alumnes algunes idees sobre la Revolució Russa, són les següents:

Primera idea: Al llarg de l’any passat van tenir lloc nombroses jornades, conferències, congressos sobre la RR, també va aparèixer una gran quantitat de novetats editorials sobre el tema. Això, entre altres coses, vol dir una de molt bàsica i important, qualsevol fet històric admet diferents interpretacions sobre el que va significar i la RR per la seva importància continua generant al seu voltant opinions i judicis molt diversos.

Segona idea: La revolució bolxevic va ser segurament l’esdeveniment més important del segle XX, sense ell no es pot entendre el segle que hem deixat enrere, diferents historiadors així ho consideren. Només un exemple, l’historiador català Josep Fontana va titolar un dels seus darrers llibres sobre el segle XX: El Segle de la Revolució, en clara referència a 1917.

Tercera idea: En el món fosc que va obrir la Gran Guerra, els esdeveniments del 17 a Rússia van ser com un llampec de llum i d’esperança, els camperols, els revolucionaris russos s’havien llençat a l’asalt del cel i van ser molts els viatgers que van voler conèixer de primera mà el que estava passant en aquell immens país. Representants de sindicats i d’altres organitzacions obreres van posar rumb cap a Petrograd. Entre ells, John Reed que va immortalitzar les seves vivències al llibre Deu dies que van commoure el món.

En quart lloc: Vaig explicar els fet més importants del periode que va des del març del 17 fins al gener de 1924: Les manifestacions de febrer-març de 1917, la caiguda de tsar, la situació de doble poder entre març i octubre (Govern provisional/Soviets), el cop d’estat de Kornilov, l’asalt al palau d’hivern, la dissolució de l’Assemblea Constituent per part dels bolxevics, la pau de Brest-Litov, la guerra civil i el comunisme de guerra (1918-1920), la Nova Política Econòmica de 1921 i la mort de Lenin al gener de 1924.

Finalment: Vaig suggerir algunes possibles maneres en què els joves es poden apropar a Octubre/17 mitjançant pel·lícules, llibres o la lectura d’alguns texts de l’època…i moltes coses més que es van quedar al tinter.

Salutacions cordials,

Josep M. Traverso.